Perkembangan Bayi Dalam Kandungan

PENGEMBARAAN BERMULA..

Alhamdulillah, tahniah buat bakal-bakal ibu yang sedang mengandung Bersyukur, Alhamdulillah kepada Allah atas rezeki yang diberikan. Pasti perasaan ibu-ibu ada yang bercampur baur saat ini, ada yang rasa gembira, terkejut, takut, sedih dan mungkin juga ada yang rasa kurang bersedia untuk mengandung.

InsyaAllah, apa2 pun kita kena berbalik kepada Allah, positifkan diri bahawa setiap perkara yang Allah beri ada hikmahnya. Sesungguhnya keindahan penciptaan manusia adalah bukti kebesaran Allah S.W.T termasuklah bayi di dalam kandungan ibu sekarang.

Jom kita lihat perkembangan bayi dalam kandungan sepanjang 9 bulan bersama ibu.

pregnant

Subhanallah, sangat teliti penciptaan Allah

Trimester pertama sangat penting kerana gumpalan sel yang dinamakan embrio kini sedang membesar dan berkembang dalam uterus ibu. Tiub saraf, otak, tulang belakang dan saraf tunjang akan terbentuk diikuti dengan jantung dan sistem peredaran, paru-paru, usus dan permulaan sistem urinari.

Oleh itu sangat penting bagi ibu-ibu untuk mendapatkan sumber nutrisi yang lengkap dan asid folik bagi mengelakkan kecacatan kepada bayi.

PEMAKANAN IBU MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN BAYI

Jika ibu sedar bahawa cara pemakanan yang diamalkan sebelum ini tidak begitu baik, inilah masanya untuk ibu mula mengamalkan diet yang sihat dan seimbang. Hidangan harian ibu perlu mengandungi:

  • Buah-buahan dan sayuran
  • Makanan berkanji seperti nasi dan roti,
  • Makanan yang kaya dengan protein termasuk daging, ayam dan ikan.
  • Produk tenusu seperti susu, keju dan yogurt yang kaya dengan kalsium.

Secara amnya, ibu mengandung tidak perlu kalori tambahan pada 6 bulan pertama kehamilan dan hanya sebanyak 200 kalori tambahan setiap hari diperlukan untuk 3 bulan terakhir.
Sumber: http://www.babycenter.com.my/a1029322/diet-untuk-kehamilan-yang-sihat

Moga ibu seronok dengan pengembaraan selama 9 bulan bersama bayi..!!

Positif selalu..!!

Salam sayang, dari saya..

Nisa Ramli

AKU DAN SHAKLEE

INTRO: CARA KEHIDUPAN DULU

Mula-mula masa zaman bujang dulu-dulu saya tak rasa penting untuk menjaga kesihatan.  Cukup dengan kehidupan biasa seorang pelajar- waktu pagi kadang-kadang tak breakfast pun sebab dah lambat nak ke kelas. Tengahari lepas kelas terus ke cafe untuk makan tengahari- lauk yang diambil biasanya nasi putih dan ayam goreng tambah kuah sikit. Kawan pun akan tanya, “Mana sayur?”, Saya akan jawab dengan senyuman je  * tak makan sayur * Waktu petang pula beli pisang goreng dekat depan kolej makan dengan kawan-kawan satu rumah. Itulah cara kehidupan seharian saya, tiba waktu malam akan stay up buat kerja sampai lewat malam bertemankan air nescafe 3 in 1.

Presentation1
*Pola pemakanan yang tidak seimbang: sayuran hijau pasti tiada dalam menu, tidak bersarapan, makanan berminyak, setiap malam minum nescafe dan stay up sampi lewat malam. Kurang tidur dan tidak bersenam.

Tiada istilah “bersenam” dalam kamus hidup saya dulu. Konon rasa diri sihat dan slim-melim  lagi perasan sihat sebab belum pernah kena tahan wad sebab sakit. Sejak dari sekolah menengah sampai habis belajar di IPT, itulah cara kehidupan saya.

KESEDARAN TIMBUL

Selama 10 tahun lebih cara saya tak pernah berubah, tapi semenjak kenal dengan Supplement Shaklee saya mula sedar tentang kepentingan menjaga kesihatan bermula dari cara pemakanan kita hinggalah aktiviti seharian yang kita lakukan.

Macamana boleh sedar tu ???  *blushing sekejap*

Dulu mak saya selalu belikan Supplement Spirulina untuk saya sebab saya tak makan sayur, tapi macam biasalah hihi anaknya ni memang liat sikit nak makan2 pil2 bagai ni. Tapi sejak fasa nak berumah tangga, bermulalah kesedaran tahap maksima bila doktor bagi tau saya ada Thalasemia . Selepas berkahwin dan mengandung doktor bagitau HB saya rendah 

Kalau ibu mengandung, HB rendah memang cepat penat sebab kekurangan oksigen dan akan membahayakan ibu dan bayi dalam kandungan. Nurse cakap kalau darah kurang sampai bacaan 8, perlu masukkan darah orang lain dalam badan dan banyak lagi implikasi-implikasi yang telah diterangkan oleh doktor dan nurse semasa buat check up bulanan. Buku merah saya pun dah kena tag ‘berisiko’. Semua ni membuatkan saya rasa sedih dan risau pada bayi dan akhirnya memilih untuk mengambil set mengandung shaklee.

photo_2015-05-28_13-02-07
*Penghidap thalasemia tidak digalakkan mengambil Vita-lea. Saya ambil semua produk di atas kecuali Vita-lea

Kini bermulalah kisah saya kehidupan sebagai seorang isteri dan ibu yang lebih mengambil berat tentang kesihatan diri, anak dan suami serta keluarga. Menambah bahan bacaan mengenai kesihatan, mengamalkan pemakanan sunnah dan makanan tambahan (supplement) dari produk Shaklee. Berazam juga untuk bersenam setiap minggu